wtorek, 21 lutego 2012

JAZZ ROCK SESSION III - KWADRAT oraz JÓZEF SKRZEK z zespołu SBB.

 
W nocy z niedzieli na poniedziałek (26/27 lutego), TVP Kultura przypomni koncert grupy Kwadrat z Józefem Skrzekiem z 1980 roku - Jazz Rock Session III (33 min.). Józef Skrzek wykorzystując przerwę między koncertami SBB (11.04.80 Warszawa PKiN / 13.04.80 Bielsko-Biała "Pod orłem"), w sobotę 12 kwietnia nagrywa w telewizji program solowy, znajduje też czas by wystąpić w "Studio 2" z grupą Kwadrat na Jazz Rock Session III.
   Singiel Tonpressu S-138 "Polowanie na leśniczego/Quasimodo" (zł 20,-), oraz wydany po latach album "Polowanie na leśniczego", z wyborem nagrań radiowych, z lat 1979-82, to jedyny (jak do tej pory), wydany materiał tej interesującej grupy.
  

Jazz Rock Sesion III
12 kwiecień 1980 w studio S- 2 TVP godzina 23.30
 spotykają się: 
Teodor Danysz - instrumenty klawiszowe
 Wiesław Susfał - skrzypce
 Ryszard Węgrzyn - gitara
 Jacek Gazda - gitara
 Michał  Giercuszkiewicz - perkusja
 muzycy grupy KWADRAT
oraz
JÓZEF SKRZEK z zespołu SBB
a oto ich muzyka...



Rock Jazz Session III - KWADRAT oraz JÓZEF SKRZEK (fragment).


Zbyszek Gocek - manager, a nad nim grupa Kwadrat, od lewej: Adam Otręba - gitara; Michał Giercuszkiewicz - perkusja; Teodor Danysz- klawisze, kompozytor większości utworów; Jacek Gazda - gitara basowa; Ryszard Węgrzyn- gitara, kompozytor.


KWADRAT "Polowanie na leśniczego", 2006 CD, Metal Mind Productions, MMP CD 0426. Gościnnie Apostolis Anthimos - dr (16).

"Jazz-rockowy Kwadrat wpisuje się w legendarny polski nurt Muzyki Młodej Generacji. Na początku lat 80-tych należał do ścisłej czołówki polskiego rocka. Przez formację przewinęło się ponad 20 znakomitych muzyków o rozmaitych gatunkowych fascynacjach z pograniczna jazzu, rocka i bluesa, m.in.: Teodor Danysz, Jacek Gazda, Michał Giercuszkiewicz, Ryszard Węgrzyn czy Adam Otręba.
Zespół ma wówczas na swoim koncie entuzjastycznie przyjęty występ podczas  II-go Festiwalu Muzyki Młodej Generacji w  SOPOCIE  w 1979  roku oraz  udział w  Międzynarodowych Konfrontacjach  Muzycznych  Muzyki Młodej Generacji "POP SESSION 80" w Amfiteatrze  w Sopocie. Charakterystyczne brzmienie, bogate aranżacje, urozmaicone melodycznie i rytmicznie oblicze grupy to atuty, które sprawiają, że muzyka grupy Kwadrat jest żywa do dzisiaj  a "Polowanie na Leśniczego" można uznać za znak rozpoznawczy grupy.

Biografia
W centrum polskiego bluesa, na Śląsku, i to dokładnie w Katowicach, podczas bluesowego boomu pod koniec lat siedemdziesiątych, powstała grupa „Kwadrat”. Od początku zaliczana była do grona najlepszych polskich grup grających jazz- rocka. Teodor Danysz, lider, (keyboards, wszystkie kompozycje) zakładając zespół miał jego sprecyzowaną wizję i należy jednie żałować, że nie doprowadził rzeczy do końca. Muzycy całymi dniami ćwiczyli w „Kwadratach”-  Klubie Studenckim Akademii Ekonomicznej w Katowicach, skąd nazwa zespołu. A  trzeba przyznać, że Teodor upodobał sobie  karkołomne „łamigłówki muzyczne” w których przeważały wyrafinowane zmiany temp i melodii,  jakich nie powstydziłby się i dzisiaj żaden szanowany zespół grający muzykę jazzową połączoną ściśle z rockiem. Na tę inwencję i precyzję zespołu szczególnie zwracam uwagę słuchającym po raz pierwszy muzyki „Kwadratu”.
Zespół debiutował w 1978 roku. Z czasem nie wyrzekając się swoich fascynacji jaz­zowych, zaczął coraz wyraźniej ciążyć w stronę progresywnego rocka. To połączenie jazz-rockowego brzmienia z klimatem przywołującym  muzykę  Jethro Tull czy Ricka Wakemana, dało w efekcie utwory takie jak: „Polowanie na leśniczego "czy „Quasimodo" (wydane przez Tonpress). Grupa została  życzliwie przyjęta przez krytykę podczas II-go Festiwalu Muzyki Młodej Generacji w Sopocie w 1979 roku oraz rok później podczas Międzynarodowych Konfrontacji Muzycznych Muzyki Młodej Generacji „Pop Session 80” w Amfiteatrze w Sopocie. Przez zespół przewinęło się wielu znakomitych muzyków. Współzałożycielem grupy był Adam Otręba, grający obecnie z zespołem Dżem. Przez pewien czas z grupą utożsamiał się między innymi Ireneusz Dudek (harmonijka ustna).

Podstawowy skład zespołu tworzyli:
Teodor Danysz -keyboards, komp.
Ryszard „Górka” Węgrzyn – git. solowa
Adam Otręba – git.
Jacek Gazda – git. bas.
Michał Giercuszkiewicz na zmianę z Piotrem Jemielniakiem – dr 

Po koncertach w Sopocie, występach podczas Międzynarodowej Wiosny Estradowej w Poznaniu, po pierwszych Rawach Blues w katowickim „Spodku”, Kwadrat zdecydował się na dokooptowanie do zespołu wokalisty. Konkurencja deptała mocno po piętach, trzeba było sprostać zapotrzebowaniom słuchaczy. To co jeszcze dwa lata temu cieszyło się powodzeniem, w miarę upływu czasu już przestało fascynować. Na koncertach pojawiał się wspomniany Ireneusz Dudek, który stale poszukiwał własnego wyrazu artystycznego.  Na koncertach występowała również wspaniała wokalistka bluesowa Elżbieta Mielczarek, ale i ona po jakimś czasie odeszła od muzyki  Kwadratu.
 Pewnego wieczoru pojawił się w studiu Polskiego Radia w Katowicach Andrzej Zaucha, który nagrywał utwory wraz z zespołem Extra Ball i grupą Stefana Sendeckiego. Ten wspaniały artysta szukał wówczas, po dłuższym pobycie w Szwajcarii, swojego miejsca na polskiej estradzie. Z chęcią zgodził się na współpracę z grupą Kwadrat, która w tym czasie miała kolejną sesję w katowickim studiu. Początkowo były to tylko wspólne nagrania. Jednak w miarę jak przybywało wspólnego repertuaru pojawił się pomysł wspólnych koncertów do czasu do czasu. Stąd i na płycie znalazły się utwory z udziałem Zauchy. Jednakże obie strony zdawały sobie sprawę, że współpraca nie trwałaby długo. Andrzeja wkrótce przyciągnęła „stolica”, gdzie otwarto przed nim wszystkie studia nagraniowe. Tym sposobem współpraca z zespołem Kwadrat, w życiorysie artystycznym Zauchy, jak się miało później okazać, stała się małym epizodem.
 Rozpoczęło się szukanie wokalisty, który stale by współpracował z grupą,  nadał Kwadratowi odmienny charakter niepodobny do tego jaki był już znany słuchaczom. Wówczas nieoczekiwanie pojawił się w zespole taki właśnie człowiek: nikomu nie znany z wcześniejszych występów muzycznych student ekonomii (dziś mieszkający w Redzie), Wojciech Gorczyca. To było to. Inny w charakterze i w wyglądzie od Andrzej miał być postacią, która na koncertach raz będzie frontmanem a raz konkurentem dla wspaniałego głosu i obycia estradowego Andrzeja Zauchy. Tak miało być…
Jednak stan wojenny wszystko pokrzyżował. Utwory wokalne napisane przez założyciela zespołu, Teodora Danysza do spółki z niżej podpisanym, nie wnosiły w serca młodzieży tak potrzebnego na zamówienie optymizmu. Były obrazem tamtego świata, odznaczały się szarością, beznadzieją wszystkiego czego można było się dotknąć, lub o czym zamarzyć. Co prawda daleko im do kombatanctwa…i nie oto tu chodzi. Recenzenci w Warszawie, od których zależało czy utwór będzie lansowany czy nie (skąd my to znamy), pisali krótko, że utwory zbyt eklektyczne. A jakie mogły być wówczas, gdy cały kraj był eklektyczny? Innego nie było i zdaje się długo nie będzie. Pozostawiam Państwa z muzyką „Kwadratu”, pozytywnym przykładem zrywu młodych ludzi, którzy sami dokonali wiele. Lecz nie znalazł się wówczas nikt, kto otoczyłby ich opieką tak jak tego dokonywali wcześniej przedstawiciele Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego, Śląskiego Jazz Klubu, Tonpressu, organizatorzy spotkań Muzyki Młodej Generacji… w osobach choćby takich ludzi, których nie da się zapomnieć, jak: Walter Chełstowski, Zbigniew Gocek czy Jacek Sylwin."

Tekst: Janusz Wigera





wystąpiła:
działająca przy
Akademii Ekonomicznej
w Katowicach
grupa KWADRAT
oraz
JÓZEF SKRZEK
/SBB/

REALIZACJA
WALTER CHEŁSTOWSKI
TOMASZ KOSTUCH
SCENOGRAFIA
KRZYSZTOF ZDZIENNICKI
ŚWIATŁO
BARTŁOMIEJ CZERWIŃSKI
KIEROWNIK MUZYCZNY
JACEK SYLWIN
DŹWIĘK
ANDRZEJ HAMERSKI
KAMERY
MAREK KRAJEWSKI
SŁAWOMIR PIJEWSKI
GABRIEL KOSSOWSKI
ZBIGNIEW MAZUR
ROBERT SOJKA
PRODUKCJA
IWONA ROSSOCHACKA

STUDIO - 2 PRZEDSTAWIŁO PROGRAM
ZREALIZOWANY W ZESPOLE
WALTERA CHEŁSTOWSKIEGO

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz