poniedziałek, 3 października 2011

SBB - Najpopularniejsi, bestsellery, zestawienia...

Kto wiódł prym w roku 1974? Ile albumów SBB weszło do zestawienia najlepiej sprzedawanych płyt roku 1976? Które miejsce w plebiscycie czytelników "Panoramy" na piosenkę roku 1978 zajęła kompozycja Józefa Skrzeka: "Karolina"? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w prasowych wycinkach z "Gazety Poznańskiej", "Panoramy", magazynie "Na Przełaj" i czasopiśmie "Non Stop". Chociaż informacje o SBB ograniczają się jedynie do krótkiego komentarza, czy zaledwie wzmianki o zajętym miejscu w plebiscycie, to artykuły z pewnością warte są poznania. Wyłania się z nich, jak napisano: "obraz polskiej rzeczywistości estradowej".
   Skany wycinków prasowych otrzymałem od Przemka Sobolewskiego, który muzyką SBB zainteresował się zaledwie kilka miesięcy temu i jak mi wspomniał, nie żałuje. Wcześniejsza znajomość twórczości Skrzeka, Apostolisa i Piotrowskiego krążyła jedynie wokół nagrań z Czesławem Niemenem czy Haliną Frąckowiak, teraz powoli zaczyna się to zmieniać. Chociaż Przemek na co dzień słucha zupełnie innej muzyki, wśród ulubionych wykonawców wymienił: Annę Jantar, Izabelę Trojanowską, Halinę Frąckowiak, Ewę Demarczyk, Budkę Suflera i 2 + 1; to mam nadzieję, że muzyka SBB będzie teraz coraz częstszym gościem w jego domu.
   Na zakończenie polecam bloga prowadzonego przez Przemka, a poświęconego Annie Jantar: "Bursztynowa dziewczyna"  i zapraszam do przeczytania krótkiej historii o "początkach" SBB:

"Właściwie dzięki studiom zetknąłem się z SBB. :) Podczas jednego z wykładów z historii Europy XX w. mój nauczyciel wspominał o rewolucji w Grecji i o związanym z tym wydarzeniem: "Exodusie Greków", także do Polski. W tym momencie zapytał, czy znany nam jest Apostolis Anthimos - jeden z najlepszych gitarzystów. Niestety, nie był, choć Eleni kojarzyli wszyscy. Wtedy też opowiedział nam o zespole SBB, pytając uprzednio, czy znamy tę grupę. Trochę informacji znałem tylko ja, więc ktoś przeczytał notkę z internetu. Mój wykładowca bardzo ubolewał nad tym, że nie znamy tego zespołu. Mi zrobiło się trochę głupio, ponieważ lubię muzykę tamtych lat, a że byłem ciekaw tego, co wykonuje, to poszperałem i znalazłem nagrania. To było coś, czego wcześniej nie słyszałem. Nie wszystko przypadło mi do gustu, ale to chyba jest naturalne. Odkryłem jednak sporo kompozycji, do których wracam. Chociaż są to wykonania tylko (a może aż?) instrumentalne, to słowa nie są do nich w ogóle potrzebne. Melodia jest tak "plastyczna", że wszystko "opowiada". A do tego świetnie się pisze przy tych utworach. :)".
Przemek Sobolewski

Jako uzupełnienie tematu polecam post: SZTANDAR MŁODYCH / NON STOP - Super Grupa, Instrumentaliści '72, Najlepsi '79.




GAZETA POZNAŃSKA 1975 r. - Bilans 1974 roku. Skan Przemek Sobolewski.

PANORAMA 1975 r. - "Piosenka z paszportem". Skan Przemek Sobolewski.

GŁOS WYBRZEŻA 1975 - "Laury XV MFP - dla najlepszych" (dokończenie ze str. 1). Skan Przemek Sobolewski.



GAZETA POZNAŃSKA 1976 r. - "Najlepsi w 1975 roku". Skan Przemek Sobolewski.


PANORAMA 1976 r. - "Co kto lubi?". Skan Przemek Sobolewski.
GAZETA POZNAŃSKA 1977 r. - "Najlepsi" Skan Przemek Sobolewski.


NA PRZEŁAJ 1977 r. - "Polskie bestsellery płytowe 1976 r.". Skan Przemek Sobolewski.



NA PRZEŁAJ 1979 r. - "Witryna". Skan Przemek Sobolewski.


PANORAMA 1979 r. -"Najpopularniejsi w ćwierćwieczu... ". Skan Przemek Sobolewski.


PANORAMA 1979 r. - "Gwiazda dziesięciolecia w Polsce". Skan Przemek Sobolewski.


NON STOP 1980 r. - "Bestsellery Tonpressu 1979". Skan Przemek Sobolewski.


NON STOP 1980 r. - "Z kraju jednym tchem". Skan Przemek Sobolewski.



Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz