poniedziałek, 15 sierpnia 2011

JÓZEF SKRZEK - Heros elektronicznego rocka

    Mariusza Wójcika poznałem na jednym z portali społecznościowych kilka lat temu, znajomość trwa do dziś. Pamiętam, że nasza pierwsza rozmowa dotyczyła pewnej płyty...


"TRILOGY" J.Skrzek/P.Lawler/S.Schroder, Ricochet Dream RD 034, 2008. Muzyka z trzech festiwali Ricochet Gathering, wyspa La Gomera - Hiszpania 2005, Toskania - Włochy 2006, Yellowstone - USA 2007. Józef Skrzek i Steve Schroyder spotkali się również na płycie  "Schody do nieba 2008".

   Kto poznał Mariusza z pewnością zauważył, że jego największą muzyczną pasją jest Tangerine Dream, kto miał okazję choć trochę poznać moją osobę, ten wie, że SBB znaczy dla mnie coś więcej niż tylko zespół. Płyta "Trilogy" przez obecność Józefa Skrzeka i Steve'a Schroyder'a stała się naturalną bazą wypadową naszych wspólnych rozmów, zaczynkiem do fascynujących podróży w krainę wyobraźni. Mariusz, co pragnę podkreślić, jako jedyny przesyłał mi drogą pocztową wycinki gazetowe. Mam teraz to wszystko skrzętnie posegregowane w specjalnej teczce z napisem: "SBB i okolice". W większości były to artykuły i recenzje płytowe z "Tylko i Teraz Rocka", ale i również  rozdział  z książki Piotra Kosińskiego "Herosi elektronicznego rocka" poświęcony Józefowi Skrzekowi, wyd. "Rock-Serwis", Kraków 1985. Pozycja jest dedykowana Jerzemu Kordowiczowi. W tamtym okresie poza biografią publikowaną w odcinkach, w Sztandarze Młodych, podpisaną przez Marka Wiernika (w rzeczywistości był to tekst maszynopisu Romualda Skopowskiego do oficjalnej biografii), było to praktycznie jedyne źródło wiedzy o zespole SBB i jego liderze. Co prawda, niektóre "fakty" mijają się z prawdą, nie umniejsza to jednak wartości tego pionierskiego dzieła. Podobno "Rock-Serwis" wydał jeszcze broszurkę poświęconą SBB ale tego nikt do końca nie jest już pewien...

HEROSI ELEKTRONICZNEGO ROCKA Piotr Kosiński
spis treści:
I Od autora
II Geneza i kierunki rozwoju muzyki elektronicznej
III Część biograficzna:
Brian Eno
 Jean Michel Jarre
Kraftwerk
Patrick Moraz
Mike Oldfield
Alan Parsons
Klaus Schulze
Józef Skrzek
Tangerine Dream
Isao Tomita
Vangelis
Rick Wakeman
IV Narzędzia pracy elektroników - przegląd firm - producentów sprzętu klawiszowego.














"FAJNY  LUDEK"
   Drugiego lutego 2009 roku w jednym z warszawskich EMPiK-ów odbyło się spotkanie z Józefem Skrzekiem związane z promocją płyty "Iron Curtain". Po tym spotkaniu oprócz autografów zastało nam kilka miłych wspomnień. Moja Ania otrzymała wpis na stronie tytułowej wspomnianego rozdziału z książki Piotra Kosińskiego. Skrzek zauważywszy rysunek powiedział do siedzącej obok małżonki, Aliny Skrzek: "Zobacz, jaki fajny ludek"...  


   Do Józefa Skrzeka podszedłem jeszcze przed oficjalnym spotkaniem, miałem pod pachą "zestaw" płyt do podpisania: LP "SBB" i CD "Iron Curtain". Jak się później okazało Skrzek udzielał wtedy wywiadu dziennikarzowi ArtRocka, a ja stałem się mimowolnym uczestnikiem wydarzenia...



Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła.

3 komentarze:

  1. Czy w związku z tym co piszesz w tej notce będziesz także zamieszczał skany z Tylko i Teraz Rocka?

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak, myślałem o tym, ale jeszcze nie teraz, obecnie chcę się bardziej skupić na archiwaliach.

    OdpowiedzUsuń